De doua ori

Stiu ca poate suna aiurea, dar pentru mine chiar e ceva interesant.
Am stabilit performanta de a remarca aceeasi persoana de doua ori la metrou. Evident, exceptand cersetorii de serviciu pe care ii vad in fiecare zi. Asta m-a facut sa ma gandesc: cum de din miile de persoane pe care le vad zilnic in subteran, am remarcat tocmai aceasta persoana. Raspunsul a venit foarte repede dat fiind faptul ca recunoasterea a avut la baza o axioma psihologica: persoana iesea in evidenta cu o calitate, astfel era usor de retinut. Cum povesteste si Cabral: <<daca merg pe strada langa unul mic, unul gras si unul blond atunci
oamenii vor spune “era un pitic, un gras, un blond si un negru”>>. Asta dovedeste ca o caracteristica ce iese foarte usor in evidenta te face sa memorezi chiar fara sa vrei un eveniment/o persoana. Dar, revenind la persoana din povestea mea, ceea ce m-a facut sa mi-o amintesc este faptul ca era foarte scunda, blonda si cu tenul cutat. Insusiri foarte usor de tinut minte daca le iei ca un tot. Pe mine ma fascineaza faptul ca odata ce ai recunoscut o persoana pe care ai intalnit-o o singura data/ de cateva ori, iti amintesti tot ceea ce ai trait alaturi de ea in cele mai mici detalii. De pilda, eu mi-am amintit ca prima data cand am vazut acest personaj eram in metrou, in capatul dinspre inainte, iar respectiva insotea doi copii care se jucau. E ca si cum, in mintea mea, ziua aceea se rezuma doar la acele clipe petrecute in metrou, ca si cum numai eu si acei 3 oameni eram prinsi intr-o cronosfera.
O intamplare asemanatoare, o alta persoana. Stateam in apartamentul meu din Bucuresti de la etajul 1 privind pe geam. In fata scarii era o fata blonda cu un caine din aia cu limba albastra, Chow-Chow. La cateva zile am trecut pe langa ea pe strada: ea era imbracata la fel ca si prima data cand am vazut-o, isi plimba cainele.
Ceea ce mi se pare mie fascinant nu e faptul ca am recunoscut o persoana, ci sunt procesele, mecanismele psihologice din spatele acestor evenimente. E interesant sa te gandesti la astfel de lucruri. E un fel de meditatie si te ajuta sa intelegi mai bine lumea in care traiesti. 
Lasă un răspuns

