O viata de hematie

Eram doar un eritrocit cu fara nucleu in ziua in care am ajuns prima data in atriul stang. Acolo toata lumea era tare agitata si cand a venit momentul, toti au alergat haotic spre ventricul pentru a prinde deschisa valva mitrala. Dar avea sa urmeze aproape imediat o agitatie si mai mare in care toate hematiile se imbulzeau sa intre in aorta. Din corsa aortei am trecut direct in carotida comuna stanga si calauziti de ghid care ne-a spus rapid cateva vorbe despre sinusul carotic prin care tocmai trecusem si despre glomus, am patruns in carotida externa. Eram din ce in ce mai putini, iar cand am ajuns in artera maxilara am simtit ca-mi pierd capul. 15 ramuri mai tarziu am simtit ca o iau razna. Treceam prin adolescenta eritrocitara, dar apoi totul era asa limpede. Am acumulat un bagaj de C(un)O2(tinte) si m-am indreptat mandru de barbatia mea spre atriul drept…
Acum am 100 de zile si ma simt vanat de polimorfonuclearele care imi vor aduce apoptoza, insa stiu ca hem-ul meu va fi folosit de urmasii mei si asta ma face sa astept sa fiu fagocitat cu proteinele impacate.

4 răspunsuri

  1. ok, nice, dar ce-i cu nucleul ala acolo in eritrocit?

  2. Pai, io ziceam ca eritrocitele au nucleu cand sunt tinere… Sau nu e asa? Te rog sa ma corectezi 😀

  3. Pai… pe undeva ai si tu dreptate nimic de zis, atat doar ca eritropoieza este nitelus mai complicata si are si niste elemente de finete 😛 finete chiar si legata de denumiri.

    in sensul ca da, intr-adevar, in tineretile lui eritrocitul a avut candva nucleu, insa pe vremea cand inca nu „era demn” de numele de eritrocit. nucleul se pastreaza pe linia seriei rosii incepand de la celula stem pana la eritroblast (toate stadiile de erotroblasti „ca e si astia de mai multii” feluri ), dupa care eritroblastul nostru („-blast” in orice tip celular = celula tanara, imatura, nucleata, foarte activa) scuipa afara nucleul si organitele devenind reticulocit (asta prezinta resturi de organite celulare). toata povestea asta de am insirat-o pana acum se peterece in maduva hematogena si nu in circulatie, de la reticulocit in colo putem vorbi de circulatie, in fine eritrocitul („-cit” = celula matura, mai putin activa decat cea blastica, valabila pt orice linie celulara) matur asa cum il stie toata lumea provine din reticulocit.

    revenind de unde am plecat…eritrocitul este invariabial anucleat si aflat in circulatie. eritroblastii si precursorii sunt elementele nucleate si orice ai face nu le poti numiti „eritrocite” pt ca nu au elemente histologice de celule mature, iar acestea se afla in compartimentul medular. asa ca, oricum ai da-o expresia „eritrocit tanar nucleat” este un nonsens…

    hai ca te-am luat de la adam si eva dar in fine, ai sa faci asta la anu’ la histologie si dupa asta nu mai scapi de teoriile astea :)) lucrurile sunt foarte logice la baza lor

    bafta in stresiune si o seara excelenta sa ai 😀

Lasă un răspuns

