Imaginea de ansamblu

Marea carte a naturii e scrisă în
limba matematicii.
– Galileo Galilei

Am citit cu puţină vreme în urmă o carte intitulată „The Man Who Mistook His Wife for a Hat and Other Clinical Tales”, scrisă de Oliver Sacks, în care sunt prezentate diferite cazuri spectaculoase ale unor persoane cu afecţiuni neurologice al căror mecanism e greu, dacă nu imposibil de înţeles. La un moment dat este descris cazul unei perechi de gemeni cu o importantă lipsă de dezvoltare intelectuală. În ciuda gravităţii insuficienţei intelectuale, cei doi aveau o capacitate incredibilă pe care ei o considerau un joc, ceea ce îi distra grozav: fiecare din ei spunea pe rând un număr prim alcătuit din 8, apoi din ce în ce mai multe cifre. Este dificil pentru oricine să descopere un număr prim chiar şi când este alcătuit dintr-un număr redus de cifre, dar să-l recite instantaneu, ca din senin! Deci cum ar putea două persoane fără capacităţi intelectuale să rostească din senin numere prime? Alături de această povestire mai exista cazul altei persoane cu deficit intelectual care reuşea să rezolve instantaneu calcule impresionante.
De toate astea mi-am amintit când zilele trecute am observat o fetiţă de 9 ani în timp ce îşi făcea tema la matematică. Rezolva un exerciţiu în care avea nişte ecuaţii cărora trebuia să le atribuie valoarea de adevărat sau fals. Calculele erau destul de complexe pentru nivelul ei şi pe deasupra fetiţa nu excelează la matematică, însă a rezolvat corect şi aproape imediat exerciţiul fără să-şi noteze ceva. Pur şi simpu citea ecuaţia şi atribuia direct valoarea de adevăr. Când am întrebat-o de unde ştie dacă e bine, n-a ştiut să-mi spună raţionamentul şi calculele efective ci mi-a răspuns sec: „Pur şi simplu aşa e”. Atunci mi-a amintit de mine în generală şi liceu când ne era înşirat câte un exerciţiu groaznic de complicat pe tablă, iar eu mă uitam la el şi fără să gândesc spuneam direct rezultatul, însă n-aveam nici o idee asupra rezolvării sistematizate. Pur şi simplu ştiam răspunsul.
Ce m-a fascinat pe mine? Întotdeauna m-a fascinat matematica, dar acum când am înţeles că e ceva mai mult decât abstract în toată chestia asta, mă fascinează tot mai mult. Încep să cred că matematica nu e ceva care se învaţă ci ceva cu care ne naştem. Şi un lucru şi mai impresionant e că nu numai oamenii sunt orientaţi după diferite expresii ale matematicii ci şi lumea care ne înconjoară, lumea pe care noi o numim necuvântătoare. Să luăm exemplul albinelor care sunt capabile să descrie forme hexagonale cu o precizie greu de imitat de cele mai performante instrumente.
Simt că matematica nu e ceva care să fie împărţit pe bucăţi ci necesită o privire de ansamblu. La fel ca şi jocul de şah: degeaba te concentrezi la câteva piese dacă pe restul le abandonezi în situaţii periculoase.

7 răspunsuri

  1. cauta pe net despre proportia divina (sau de aur sai numarul de aur sau numarul phi) si vei fi fascinat cat de mult este „implicata” matematica in natura.

    • Mi-a povestit cineva de numaru’ asta. L-a gasit in „Codul lui da Vinci”.

      • Nick,
        Este vorba despre impartirea unui segment in „medie si extrema ratie” adica in 2 parti astfel incat una dintre ele sa fie media proportionala (sau geometrica = acelasi lucru) intre cealalta si segmentul intreg, ceea ce duce la valoarea
        x=0,5a(5^0,5-1) sau – cu vorbe – ” unu pe doi a pe langa para nteza radical din 5 minus 1 inchidem paranteza.
        Restul , in celalalt comentariu.

  2. Nick,
    Este vorba despre „impartirea unui segment in medie si extrema ratie” adica in doua parti astfel incat una dintre ele sa fie media geometrica a celeilalte si a segmentului intreg. Se mai numeste si ” sectiunea de aur si are legatura cu:
    – estetica corpului omenesc (Da Vinci – nu „Codul”)
    – botanica – ramificarea arborilor (sirul lui Fibonacci = Leonardo Pisano , filius Bonacci) si altele

  3. lasa tata, sa mai caute si el pe net 🙂

  4. chiar la sectiunea de aur a lui Da Vinci m-am gandit si eu cand iti citeam articolul :))

Lasă un răspuns

