Câine lovit la cap

Există o carte care se numește „The man who mistook his wife for a hat and other clinical tales”, scrisă de un tip pe nume Oliver Sacks. Conținutul e reprezentat de diverse cazuri ale unor oameni suferinzi de boli neurologice care pentru majoritatea indivizilor sunt greu de conceput, de imaginat și de înțeles.
Întâmplările sunt extraordinar de fascinante și nu chiar des întâlnite. Sunt și cazuri ale unor afecțiuni mai populare precum amnezia sau sindromul Tourette, dar și afecțiuni mai rare sau cel puțin mai greu de recunoscut precum este aceea despre care voi scrie în continuare.
Afecțiunea se numește neglijare hemispațială. Pe scurt asta înseamnă că persoana care suferă de această boală pierde absolut orice noțiune despre una din părțile corpului: dreapta sau stânga. Pur și simplu noțiunea cu tot ceea ce reprezintă ea dispare din mintea celui ce suferă de această maladie. Persoanele respective nu pot vedea nimic din ceea ce este pe partea dreaptă/stângă a corpului lor. Privindu-se în oglindă nu-și vor recunoaște cealaltă jumătate. Nu vor știi că e acolo, nu vor înțelege conceptul de parte dreaptă/stângă, nu se vor putea întoarce la dreapta/stânga. E greu de imaginat, de înțeles. E o afecțiune probabil destul de rară. Eu am fost sigur că nu voi vedea în viața mea un asemenea caz.
Ei bine, totul s-a schimbat azi. Cum stăteam în fața scării discutând nimicuri cu tovarășu’ meu, unul din vecini și-a scos câinele la plimbare. Un cățeluș jucăuș care a început să alerge de colo colo. Nu l-am băgat în seamă inițial, dar apoi am remarcat că se tot învârte în cerc la fiecare 10 pași. Mi s-a părut amuzant, am crezut că își aleargă coada, că se joacă cum mai fac animalele, dar urmărindu-l în continuare am realizat că face răsuciri numai la stânga și de fiecare dată când ar trebui să meargă spre dreapta, face o rotație spre stânga până ajunge pe direcția dreaptă. Și așa mi-a venit în minte povestea din cartea respectivă și mi-am zis: „O, Doamne! Câinele ăsta are același lucru!” Imaginează-ți! În vecii vecilor nu m-aș fi gândit că voi pune un diagnostic de boală neurologică unui câine. Și încă ce diagnostic: neglijare hemispațială.
Hei, dar s-ar putea să mă înșel. Și dacă da, atunci e un câine al naibii de ciudat!

Lasă un răspuns

